– Det skal være ekstra flott å komme til Atlantic

– Jeg husker veldig godt første gang jeg kom inn dørene her. Jeg ble helt blown away, sier Jan Hugo Jakobsen, hotelldirektør i Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger.

Han var ni år gammel. Bestemor hadde tatt med unge Jan Hugo til Stavanger på en weekendtur. På planen stod Kongeparken og sjokoladepudding i restauranten.

– Vi bodde selvsagt på Atlantic. Vi kom inn de store, brune svingdørene i eksklusivt tre og der stod resepsjonisten i flott uniform og ønsket oss velkommen. På disken stod det ferske blomster. Alt var så lekkert. Fast forward noen-og-tredve år og nå jeg er hotelldirektøren her, ler Jan Hugo.

Vi møter den pent antrukne direktøren i restauranten “Firelake” på Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger. Bygget eies av KLP Eiendom og er Stavangers største og eldste hotell.

– Det tok meg nøyaktig to sekunder å bestemme meg da de ringte og spurte om jeg ville flytte til Stavanger og ta jobben som hotelldirektør. Jeg takket ja på flekken, sier han med et stort smil.

 



NY DRAKT: Hotel Atlantic ble bygget i 1952, men har gått gjennom flere ansiktsløft siden. Siste store oppgradering var i 2018. (FOTO: Björn Audunn Blöndal, Pressworks)

KLP EiendommagasinUnder våre tak › – Det skal være ekstra flott å komme til Atlantic

Del denne artikkelen:

Se video:

Slik får leietakerene på Byporten lavere strømregninger

– Traff meg i hjertet

– Det er noe med kvaliteten i huset her. Du merker det når du kommer inn dørene. Historien, beliggenheten, hva bygget betyr for befolkningen i Stavanger. Dette er et samlingssted. Det første serveringstedet i Stavanger med skjenkebevilling. Huset har en rik og spennende historie, forteller han.

– Det traff meg midt i hjertet. Jeg måtte bare ta denne jobben.

– Å få lov til å forvalte dette fantastiske bygget, å ivareta det så godt jeg kan og prøve å legge til rette for de som kommer etter meg – slik at de får overta et fint og veldrevet bygg. Det er noe det som driver meg.

Hotell Atlantic ble åpnet i 1952 med pomp og prakt og hornmusikk. Bygget stod stolt med sine 9 etasjer i stramme art deco-linjer. Byen hadde et desperat behov for et større og mer moderne hotell. Turismen var på vei oppover og det stadig voksende næringslivet hadde måtte ha et respektabelt sted å ta imot nasjonale og internasjonale forretningsforbindelser. Hotellet ble fort byens samlingssted. Her møttes de fine fruene fra Egenes på lørdags-te og byens forretningsmenn holdt sine hemmelige møter i restauranten. Hotellet har huset mange kongelige gjester, og i spisesalen har artister som Josefine Baker, Zara Leander og Cliff Richard spilt opp til dans. Skulle man ha et skikkelig bryllup, var Olav V's gt. 3 adressen på invitasjonen.

Den rollen hotellet hadde tilbake på 60-70-tallet ble foreviget i tv-serien Lykkeland som behandlet tiden etter at Norge fant olje i Nordsjøen, en tid som skulle forandre Stavanger for alltid. Flere scener til sesong 1 og 2 ble filmet i hotellrestauranten. Men siden forrige ombygging var så omfattende, ble det satt opp en kopi av gamle hotell Atlantic i Ungarn til sesong 3. 

I sin originale stand hadde hotellet 105 gjesterom. Etter flere utvidelser gjennom årene har det i dag 365 rom. 

– Her kan du bo på ulike rom i et helt år.   

Stavangers storstue

– Min ambisjon for Atlantic er å ta tilbake posisjonen som Stavangers storstue. Jeg ønsker å rive ned muren jeg opplever hotellet til en viss grad kan ha mot Stavanger sentrum. Etter at hotellet ble pusset opp i 2018 hører jeg fra byens innbyggere at hotellet og bruken av bygget har blitt litt ukjent for folkene som bor her. Folk opplever til en viss grad at dette bare er for fine folk og tilreisende turister.



– Selv om Atlantic er et stilig, moderne og lekker hotell, skal vi også vise at vi ikke bare er for fiffen og tilreisende business-ledere.

Jan Hugo Jakobsen,
Radisson Blu Atlantic Hotel

USLÅELIG UTSIKT: Jan Hugo Jakobsen, hotelldirektør i Radisson Blu Atlantic Hotel i Stavanger skuer ut over Stavanger by. (FOTO: Björn Audunn Blöndal, Pressworks)

Historisk sett var Atlantic et sted hvor folk leverte barna på danseskole på onsdager, dro på jazzkonserter på fredager og tok et bedre måltid med familien på lørdag. Det var et veldig åpent og stilfullt samlingssted. Med Atlantic fikk Stavangers befolkning nesten opplevelsen av å reise til København eller New York – i sin egen by.

– Selv om Atlantic er et stilig, moderne og lekker hotell, skal vi også vise at vi ikke bare er for fiffen og tilreisende business-ledere. Jeg tenker det er viktig. Hvis vi skal holde liv i huset, må vi også være tilgjengelig som bor i nærheten, sier Jan Hugo og ramser opp flere tiltak han er godt i gang med.   

– Nå har vi nettopp arrangert en svært vellykket Melodi Grand Prix-fest i Atlantic Hall, og på 17. mai inviterte vi til storstilt og tradisjonsrik feiring i husets lokaler.

– Vi er nå i dialog med flere ulike aktører innen kunst og kultur om å være arena for arrangementer fremover, så her er det mye spennende og moro på gang, lover han.

Bryr oss om huset

– Vi er spesielt drevet av høy kvalitet på mat og vin. Med en så stor møteavdeling som her på Atlantic har vi jevnlig flere større seminarer og banketter hvor det stilles høye krav til service, effektivitet, matopplevelse og detaljer i gjennomføringen. Og så har vi denne fantastiske restauranten “Firelake» hvor omtrent 50 prosent er gjester fra hotellet og øvrige 50 prosent besøkende fra byens befolkning.

– Dette er ganske unikt i hotellbransjen, og jeg er virkelig stolt av at vi tilbyr et så populært og veldrevet restaurantkonsept, legger han til.

Ikke minst har Stavanger by markert seg som en kulinarisk høyborg anført av RE-NAA med sine to stjerner i Guide Michelin. Jan Hugo forteller om en trend der gjester besøker hotellet i det henseende å fortære mat i toppklasse på byens flotteste restauranter. 

– Vi som jobber her, bryr oss om huset. Det skal fylles med liv, utvikles og brukes. Det merker jeg fra KLP Eiendom sin side, at de er veldig involvert i hvordan huset skal utvikles videre. Jeg har et svært positivt samarbeid med KLP Eiendom, legger han til. 



– Vi som jobber her, bryr oss om huset. Det skal fylles med liv, utvikles og brukes.

Jan Hugo Jakobsen,
Radisson Blu Atlantic Hotel

SMAKEN AV NEW YORK: Hotel Atlantic var det første store hotellet i Stavanger og ga en følelse av New York eller London. (FOTO: Björn Audunn Blöndal, Pressworks)

– Jeg er veldig imponert over KLP Eiendom som eiere, over hvor engasjerte de er, og hvor detaljerte de er ved å følge med på vår drift. Christopher (journ anm: direktør for hotellforvaltning og kjøpesenter i KLP Eiendom) er jo en tallknuser, han kan jo bare se kjapt på tallene, så ser han hvordan det går for oss. Og det synes jeg er morsomt. Det er viktig at vi har en eier som er så engasjert i driften. Og som kan relatere seg til det vi gjør, som kan komme med en tommel opp når det går bra, og noen veivisere om det kanskje ikke går så bra, forteller han.

Godt samarbeide er viktig

– Jeg opplever KLP Eiendom som en veldig omsorgsfull eier med et langsiktig perpektiv. De bryr seg om bygget og folkene som jobber her. Jeg opplever at det er ikke bare bunnlinjen i KLP Eiendom dette er viktig for, men også et ønske om at vi skal lykkes som bedrift, som arbeidsgiver og som bidragsyter til Stavanger. Og det er kanskje det som er så unikt som med KLP Eiendom som eier.

Jan Hugo bemerker at det er viktig å ha et levende forhold til leiekontrakten. I et stort og komplisert bygg er det stadig en del vedlikehold og til dels komplekse prosjekter som skal utføres i samarbeid. Da er det viktig med åpne prosesser med ryddig og kjapp respons. Økte krav til bærekraft og miljørapportering øker også kravene til et godt samarbeid mellom leietaker og utleier.

– Det er viktig at vi er synlig opptatt av bærekraft. Kanskje spesielt store internasjonale selskaper, er opptatt at vi har en bærekraftsprofil. Noen av dem etterspør bærekraftsrapporten vår og ber om å få tilsendt miljøsertifiseringene våre før de bestiller. Hvis vi ikke kan vise til dette, velger gjestene noen andre. Derfor er det også viktig for oss at KLP Eiendom, som eier bygget, også har miljøsertifiseringer i orden. Det gir en god trygghet til oss som leietager, forteller han.

– Nå har KLP Eiendom også implementert miljøsystemet Varig som gir oss løpende innblikk i byggets miljøfotavtrykk. Her kan vi blant annet lese av energi- og vannforbruk som gir oss mulighet til å gjøre målrettede tiltak som kan bidra til å redusere utslipp.

– Det er mange bevegelige deler i et såpass stort, dynamisk hotell, understreker Jan Hugo.

– Vi skal holde fokus på å være størst og best i byen. Det er en stor bedrift. Vi er 187 ansatte, fordelt på 85 årsverk. Folk velger å jobbe her lenge. Medarbeidertilfredsheten er høy. Og engasjementet blant de ansatte er høy. Her trives medarbeiderne med kollegene sine og mange føler høy grad av autonomi og selvrealisering på jobb. Folk er stolte av produktet. Det er fint å kunne si du jobber på Atlantic, sier han med et lurt smil.

– Det er spennende og litt spesielt å jobbe på hotell. Når vanlige folk går hjem fra jobb klokka fem, våkner virkelig hotellet til live. Da fylles hotellrommene og restauranten med forventningsfulle gjester, og det er tett trafikk i foajeen. Her er det åpent døgnet rundt og som øverste leder av bedriften har jeg en hele tiden en tanke og en stor del av hjertet i hotelldriften, forteller Jan Hugo.



FULL AV HISTORIE: Det gjemmer seg flere gode historier bak fasaden til Hotel Atlantic. Hotellet i sin orignale form (t.v), Stavangers fine folk kledd til fest (t.h). Også byens store komiker, Per Inge Torkelsen, pryder én av hotellets vegger.

Jan Hugo forteller han har jobbet med service hele sin karriere. Han startet innen hotell, så mønstret han på fly og tok en solid reise med ulike roller innen luftfart. Først som cabin crew, så kabinsjef, in-flight management og sjef for flyselskapets base på Sola lufthavn. Karrieren innen luftfart kulminerte med pilotutdannelse i USA, men Jan Hugo oppdager fort at han savnet kabinen, folkene, passasjerene, pulsen og det å drive servicen. Dermed satte han seg aldri bak spakene i cockpit, men landet i stedet i Oslo hvor han etter 18 år i luftart gikk tilbake til røttene med hotelldrift, først ved Lysebu og deretter som assisterende direktør for Radisson Blu-hotellene på Gardermoen.

– Én ting jeg lærte av en tidligere sjef en gang, er at man alltid skal si “ja”. Da blir kundene fornøyde. Selv om svaret er “nei” så svarer man alltid “ja” først. Da vi jobbet på flyet og passasjerene spurte etter et teppe eller en pute, og vi visste at det var tomt, sa vi alltid “Ja, jeg skal sjekke for deg!” - så gikk vi på kjøkkenet, snudde på hæla og svarte “Nei, beklager så mye, det er ikke flere igjen”, sier Hugo muntert. 

– Poenget er at gjesten husker i alle fall ja-et først. Det er litt sånn i servicebransjen. Det er litt teater, legger han til.  

– Jeg har en morsom jobb. Den er krevende. Veldig dynamisk. Det er litt hva du gjør det til. En hotelldirektør kan sitte på kontoret og plukke på regnearket hele dagen. Men jeg opplever at man må være ute, hilse på gjestene, prate med de ansatte. Ha en følelse av hvordan driften er. Hvor skal man legge inn støtet nå, hvordan skal vi endre, hvordan er blomstene i resepsjonen, henger flagget riktig, har vi rett musikk i lobbyen? Alle de små detaljene er så viktige for å skape en så god opplevelse for hotellets gjester – og ansatte, som mulig.

– Det skal nemlig være ekstra flott her. 

Resirkulering av teppeflis

Resirkulering av teppeflis gir store besparelser på CO2-utslipp

Les mer

Jakter etter energityver

Med ansvaret for tre store forretningsbygg midt i hovedstaden, ja, da blir hverdagen aldri kjedelig.

Les mer

Smile, Beard

Enkelt grep med en gammel TV ga lavere strømregning

Les mer

Slik bruker Byporten live data til å optimalisere bygget.